Case: Vihan pitkät jäljet -peli

Vihan pitkät jäljet -selainpeli on TUCEMEMS:in tutkijoiden ja A1 Median suunnittelijoiden tiiviin yhteistyön ja tarkan suunnittelun lopputulos. Peli käsittelee vihapuheen historiaa Euroopassa eri aikakausiin sidottujen skenaarioiden kautta.

Tilaaja: Turun yliopisto, Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS)

Suunnittelu: TUCEMEMS ja A1 Media

Toteutus ja peliyttäminen: A1 Media

Ideoista peliksi

Pelin kehitysvaiheessa TUCEMEMS:in tutkijat vastasivat pelin historiaan pohjautuvien tapausten valinnasta ja käsikirjoittamisesta, kun taas A1 Media näiden tapahtumien pelillistämisestä, grafiikasta ja ohjelmoinnista. Aktiivinen kommunikaatio tutkijoiden ja työntekijöidemme välillä, sekä yliopiston tiloissa järjestetyt työpajat muovasivat pelistä viihdyttävän virtuaalisen oppimatkan menneeseen ja mahdollisuuden tutustua vähemmän tunnettuihin historiallisiin tapahtumiin – pelistä syntyi yhdistelmä viihdettä ja kattavaa tietopakettia.

Oikeudenkäynti Ruotsissa 1600-luvun alkupuolella. Kuvakaappaus pelistä.

Mistä pelissä on kyse?

Vihan pitkät jäljet -pelissä pelaaja pääsee astumaan niin kutsutun "lainoppineen" saappaisiin, jonka tehtävänä on selvittää erilaisiin syytöksiin ja luuloihin perustuvia tapahtumia, kuten inkvisito-oikeudenkäyntejä tai sotaisten yhteenottojen jälkipuinteja, ja vaikuttaa syytettyjen saamiin tuomioihin todistajalausuntoihin pohjautuvien tulkintojen pohjalta. Kunkin skenaarion lopuksi pelaajalle kerrotaan, kuinka kyseisessä tapauksessa todellisuudessa toimittiin, jolloin omia valintojaan voi verrata tapahtumien aikalaisten tekemiin valintoihin. Kuinka maailma on ajan saatossa muuttunut – vai onko se?

Ohessa kuva pelin kartasta, jossa näkyy kaikki kuusi eri skenaariota.

Millaisena sinut nähtäisiin?

Pelin päätyttyä pelaajalle paljastetaan hänen valinnoistaan ja pelitavastaan johdettu määritelmä siitä, minkälaisena oikeudenkäyttäjänä hänet oltiaisiin menneinä aikoina nähty. Millaisena sinut nähtäisiin?

Arveletko olevasi rauhanruhtinas, armollinen tuomitsija, joka uskoo aina lähimmäistään ja jonka sydän heltyy syytettyjen kyynelien edessä? Tunnetko sääliä voitettujen ja valloitettujen hädän nähdessäsi, etkä koskaan tuomitse lain ankarimman kirjaimen mukaan, vaan joskus jopa lakia lievemmin. Ehkä uskot, että omien tekojesi hyvyys levittää hyvyyttä myös väärintehneiden sydämiin? 

Saatat myös ajatella, että laki ja oikeus ovat suhteellisia asioita ja kun yhteen suntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää. Kuin viekas vouti, pitäessäsi yllä lakia ja järjestystä, pyrit toistuvasti tekemään rationaalisia ratkaisuja, jotka kuitenkin jättävät sijaa myös henkilökohtaisten taloudellisten tai poliittisten etujen edistämiselle. Välillä rikoksentekijät ja kapinoitsijat ansaitsevat ankarimman rangaistuksen, mutta välillä on viisasta antaa armon käydä oikeudesta, varsinkin jos päätöksesi säästää sinut liian voimakkailta vihamiehiltä.

Vai oletko kenties vääräuskoisten kauhu, Jumalan ruoska, todellinen noitavasara? Ehkä päädyt kitkemään kapinalliset, kerettiläiset ja väärintekijät maan päältä keinoja kaihtamatta. Väliäkö sillä, jos roviolle tai mestauspölkylle päätyy muutama syytön, kyllä Herra omansa tuntee – jos laki ei ole riittävän ankara, sinä olet.

Ota selvää

Vihan pitkät jäljet on vapaasti kaikkien pelattavissa oleva, kaikilla moderneilla verkkoselaimilla toimiva selainpeli. Löydät pelin osoitteesta: http://vihanpitkatjaljet.utu.fi/

 

Baltian ristiretket Liivinmaalla 1200-luvulla. Kuvakaappaus pelistä.

Vihan pitkät jäljet on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama Argumenta-hanke vuosina 2017–2018. Hankkeen toteutuspaikka on Turun yliopiston Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) -tutkimuskeskus.